دین پژوهی

ساخت وبلاگ
چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۴۰۲ - 8:50 - محسن محصل یزدی - برخلاف تصور بسیاری باید گفت که ارمنی نام دین یا مذهب نیست بلکه زبانی است از گروه زبان های هندی-اروپایی که با زبان های فارسی، انگلیسی، ایتالیایی، روسی و آلبانیایی مشترکات زیادی دارد. دلیل اینکه برخی تمام ارمنی ها را مسیحی می دانند شاید در این باشد که ارمنستان اولین سرزمینی بود که تمام ساکنان آن به دستور پادشاه وقت خود مسیحی شدند.اولین نکته در باب آیین ارمنی نگاهی کوتاه به تاریخ این کشور و چگونگی انتخاب نام ارمنستان برای این کشور می باشد: کلمه ارمنستان ریشه عربی داشته به معنای سرزمین «آرمنها» می باشد.براساس گفته های تاریخ دانان، اولین پیشوای قوم ارمنی «هایک» نام داشت، هایک چهار پسر داشت که نام پسر چهار «آرمناک» بود.آرامنه به آرمناک منسوب هستند. ارمنستان قدیم را «هائیاسان» که از نام هایک و کله «های» به معنی ارمنی گرفته شده، می نامیدند. براین اساس مهاجرینی که از بین النهرین به دامنه های کوه قفقاز وارد شده در آنجا ساکن شدند آرمنها یا ارمنی خوانده می شدند.آیین ارمنیبه عنوان نکته دیگر در مورد آیین ارمنی باید گفت بیشتر ارمنی ها مسیحی هستند اگرچه گروهی از آنها پیروان ادیان دیگر نیز می باشند. ارمنی های مسیحی از لحاظ اعتقادی به شاخه ارتدوکس تعلق دارند.مسیحیان فرقه را کلیسا می نامند و از این لحاظ باید گفت که مسیحیت نیز مانند بسیاری از ادیان دیگر فرقه های زیادی دارد، برخی از فرقه ها تاریخی طولانی و بعضی دیگر تاریخ تأسیس تازه ای دارند. به همین ترتیب پیروان بعضی از فرقه های مسیحیت زیاد و طرفداران برخی دیگر کم است. می توان گفت سه فرقه «کاتولی دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 43 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1402 ساعت: 0:26

پاپ فرانسیس در مراسم دعای هفتگی روز یکشنبه خود از ذکر نام رژیم اشغالگر اسرائیل خودداری کرد؛ در حالی که از فلسطین نام برد. در اقدامی بی‌سابقه، نام نبردن پاپ فرانسیس از رژیم صهیونیستی در دعای هفتگی روز یکشنبه خود، توجه کارشناسان سیاسی را به خود جلب کرده است.پاپ فرانسیس در مراسم دعای هفتگی روز یکشنبه خود از ذکر نام رژیم اشغالگر اسرائیل خودداری کرد؛ در حالی که از فلسطین نام برد.پاپ در طول دعای خود برای صلح در سودان و موزامبیک دعا کرد و خواست که درگیری‌ها در آفریقا، اروپا، فلسطین و اوکراین و دیگر مناطق مختلف جهان (بدون اشاره به «اسرائیل») فراموش نشود. وی گفت: فراموش نمی‌کنیم که جنگ همیشه یک شکست است.لازم به ذکر است که پاپ در دعاهای روز یکشنبه و رویدادهای مهم دیگر از رژیم اشغالگر یاد می‌کرد، اما این بار به آن توجهی نکرد که به گفته ناظران اتفاق مهمی است.عدم ذکر نام «اسرائیل» توسط پاپ فرانسیس همزمان با تنش دیپلماتیکی است که چند روز پیش در روابط بین واتیکان و رژیم صهیونیستی رخ داد؛ رژیمی که برای پنجمین ماه متوالی به تجاوزات وحشیانه خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد.در ۱۳ فوریه، کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان گفت که تعداد بسیار زیادی از مردم در حملات اسرائیل کشته شدند و خاطرنشان کرد که افکار عمومی از تل‌آویو می‌خواهد حملات خود به غزه را متوقف کند. پارولین افزود: در عین حال این خواسته وجود دارد که حق اسرائیل برای دفاع از خود متناسب باشد و واضح است که کشتار ۳۰ هزار نفر پاسخ مناسبی نیست.تجاوز رژیم اشغالگر اسرائیل به غزه و نسل‌کشی که علیه مردم این منطقه به راه انداخته است وارد صد و سی و ششمین روز خود شده است. مردم نوار غزه از یک فاجعه انسانی بی‌سابقه رنج می‌برند و تا کنون بیش دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 68 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1402 ساعت: 0:26

باز هم زمزمه‌های برساخته شدنِ دینی جدید به گوش می‌رسد. به بهانه‌ای دیگر. این بار گفته می‌شود که اشتراکاتِ ادیان را جمع می‌کنیم و دینی جدید می‌سازیم. سخنِ دلربایی است. می‌تواند بسیاری را مفتونِ خود کند. می‌تواند حامیانی بیاید. سابقاً هم چنین سخنانِ دلربایی بیان می‌شد. شاید ایده پاک دینی که احمد کسروی آن را بیان می‌کرد هم از همین قبیل سخنان بود. او می‌کوشید تا برخی عقاید که او آنها را غیر عقلانی می‌نامید از دین بزداید. سخنش در مقامِ نظر، جذابیت‌هایی داشت. اما تا چه میزان توانست از دیگران دستگیری کند؟ چه میزان توانست آبی به تشنگان برساند؟ دین، عرصه ارتباط با مارواء است. شاید مهمترین کارکردِ آن باشد. فردی که دل به دین می‌دهد، می‌خواهد که از عالمِ مادی فراتر رود. غیر از این دنیای ماده را هم در نظر آورَد. سخن از مارواء گفتن هم مگر کارِ همگان است؟ بلدِ راه می‌خواهد. اگر در دیگر امورِ بشری یک رهزن وجود دارد، در این عرصه، راهزنانِ بسیار است. ظلمات است و باید از خطرِ گمراهی ترسید.در ارتباط با امرِ ماوراء علقه‌های زیستیِ انسان هم دخالت دارد. یک فردِ دیندار نمی‌توان به یکباره، دستِ رد به سینه سنت و فرهنگی زند که قرن‌هاست در آن زیسته است. در این خصوص «دالایی لاما» رهبر بودائیانِ تبت، سه عارضه مهم را برای تغییر دین عنوان کرده است:اول اینکه انسان چون نمی‌تواند به سرعت رسوب‌های فکری و فرهنگی و عاطفی آن دینِ قبلی را از وجود خودش رفع کند، مدت‌های مدیدی، چه بسا تا آخر عمر نوعی انشقاقِ شخصیت پیدا می‌کند. مصطفی ملکیان در تحلیلِ این سخن مثالی می‌زند. او می‌گوید فرض کنید که من بودایی شوم، ولی روز عاشورا نمی‌توانم جلوی گریه خود را بگیرم. آن وقت ببینید در درونِ من چه پیش می‌آید. هم گریه می‌کنم و هم ه دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 56 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1402 ساعت: 0:26

دوشنبه بیست و سوم بهمن ۱۴۰۲ - 11:37 - محسن محصل یزدی - انتخابات ریاست جمهوری سال جاری امریکا هم برای این کشور و هم برای جهان اهمیت تاریخی دارد و کلیسای کاتولیک در ایالات متحده موقعیت منحصر به فردی برای کمک به تقویت گفتگوهای غیر حزبی دارد.به گزارش وبلاگ دین پژوهی، به نقل از رلیجن نیوز، کاتولیک‌ها گروه مهمی از رای‌دهندگان را شکل می‌دهند. برخی از آنها دموکرات و بعضی جمهوری‌خواهند و گروهی هم به صورت نوسانی به هر دو حزب رای می‌دهند.کاتولیک‌ها ۲۱.۴ درصد از جمعیت امریکا را تشکیل می‌دهند (۱۲.۶ درصد کاتولیک‌های سفیدپوست، ۸.۶ درصد کاتولیک‌های اسپانیایی). بر اساس داده‌های موسسه مرکز تحقیقاتی پیو، ۱۳ درصد دیگر از بزرگسالان آمریکایی کاتولیک‌های سابق هستند. در مجموع، این تعداد حدود یک‌سوم جمعیت کشور آمریکا است.از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، کاتولیک‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری به دموکرات‌ها رأی دادند. فقط یک استثنا وجود داشت: گالوپ می‌گوید آنها در سال ۱۹۵۶ به دموکرات‌ها رأی دادند، در حالی که مطالعات ملی انتخابات می‌گوید رای آنها در حمایت از جمهوری‌خواهان به صندوق ریخته شد.در سال ۱۹۷۲ اکثر کاتولیک‌ها به ریچارد نیکسون، نامزد جمهوری خواه رای دادند، اما پس از آن گرایش آنها بیشتر به سمت دموکرات‌ها بوده‌است. در سال‌های اخیر کاتولیک‌ها تقریبا به دو گروه جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم شده‌اند. یک تحلیل عمیق تر نشان می دهد که اکثر کاتولیک‌های سفیدپوست جمهوری خواه و کاتولیک‌های اسپانیایی غالبا دموکرات هستند.بنابراین، کاتولیک‌ها از نظر سیاسی با مسیحیان انجیلی سفیدپوست که عمدتا جمهوری‌خواه و پروتستان‌های سیاهپوست و رأی‌ده دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 65 تاريخ : پنجشنبه 26 بهمن 1402 ساعت: 2:56

در بریتانیا با وجود محیط چند فرهنگی و حضور گسترده مسلمانان، بانوان محجبه همچنان در پیدا کردن لباس مناسب و پوشیده مشکل دارند.به گزارش ایکنا به نقل از The Conversation، هنگامی که طراح اندونزیایی ویوی زوبدی (Vivi Zubedi) در هفته مد نیویورک در سال ۲۰۱۸ اولین حضور خود را در صحنه بین‌المللی تجربه کرد، توجه منتقدان به عبایی‌های بلندی که مدل‌هایش پوشیده بودند جلب شد. در حال حاضر بازار لباس‌های پوشیده به عنوان یک بخش در حال رشد مورد استقبال بانوان مسلمان قرار گرفته است.لباس‌های پوشیده بدن را به طور کامل می‌پوشاند و اغلب با پایبندی به باورها و هویت‌های مذهبی و فرهنگی همراه است. اگرچه اغلب به زمینه اسلامی به آن اشاره می‌شود، اما در واقع به یک منطقه یا مذهب خاص محدود نمی‌شوند.با وجود این واقعیت که پیش‌بینی می‌شود بازار پوشاک اسلامی در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ به ۳۱۱ میلیارد دلار (۲۵۱ میلیارد پوند) برسد، بسیاری از زنان در بریتانیا هنوز در محدوده هزینه‌های خود انتخاب بسیار کمی دارند.بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، با ۲۳ زن مسلمان در بریتانیا، از قومیت یا میراث‌های فرهنگی مختلف: بنگلادشی، بریتانیایی، هندی، نیجریه‌ای، ترک و تونسی مصاحبه‌ای انجام شد. هدف از این مصاحبه‌هایی که The Conversation انجام داد این بود که به عنوان مسلمانانی که در کشوری با اکثریت غیر مسلمان زندگی می‌کنند، هویت مذهبی آنها چگونه بر مد آنها تأثیر گذاشته است.ریتانیا یک محیط ایده‌آل برای این نوع مطالعه است، زیرا دارای بخش خرده‌فروشی قوی است که انتخاب فردی را تشویق می‌کند. همچنین به‌طور گسترده، متنوع بوده و چندفرهنگی در‌نظر گرفته می‌شود.با این حال، زنانی که با آنها صحبت شد، هنوز برای یافتن گزینه‌های لباسی که می‌توانند از پس هزینه‌ها دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 62 تاريخ : چهارشنبه 27 دی 1402 ساعت: 19:54

دوره های آنلاین دانشگاه هاروارد به همراه ارایه سرتیفیکیتدانشگاه هاروارد آمریکا دوره های آنلاین رایگان و غیر رایگان برای دانشجویان سراسر دنیا به همراه گواهینامه ارایه کرده است. این دوره ها برای رشته ها و زمینه های مختلفی از جمله: کامپیوتر، علوم، علوم اجتماعی، علوم داده، علوم انسانی و همچنین مطالعات ادیان در دسترس است. برای شرکت در این دوره ها نیازی به ارایه تافل یا آیلتس نیست.بیش از 100 دوره آنلاین در سایت دانشگاه هاروارد قرار داده شده است. برای شرکت در این دوره ها هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و فارغ از ملیت، سن و مدرک تحصیلی می توانید در آن ها شرکت نمایید. زبان این دوره ها معمولا به زبان انگلیسی می باشد و مدت زمان این دوره ها 2 تا 12 هفته می باشد.در این دوره ها بیش از 6 میلیون دانشجو شرکت کرده اند و حدود 2 هزار دوره در سایت تا به الان قرار داده شده است.شرکت در دوره های آنلاین دانشگاه های معتبر مانند هاروارد آمریکا و دریافت گواهی های آن سبب تقویت رزومه شما شده و در فرایند اپلای به شما کمک شایانی خواهد کرد.آدرس لینک دوره های آنلاینِ مطالعات ادیان، دانشگاه هاروارد:https://pll.harvard.edu/subject/religion دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 59 تاريخ : چهارشنبه 27 دی 1402 ساعت: 19:54

با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان دوازدهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» برگزار شد.به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان دوازدهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهراب صادق نیا عضو هيئت علمي گروه اديان ابراهيمي و دکتر احمد رضا مفتاح مشاور عالی ریاست دانشگاه و عضو هيئت علمي گروه اديان ابراهيمي را برگزار شد.در این نشست دکتر مهراب صادق‌نیا موضوع سخنرانی خود را بایسته‌های گفت‌وگوی ادین با تاکید بر الاهیات تطبیقی عنوان کرده و گفت: گفت‌وگوی‌های بین ادیان نقطه‌ی آغازین مشخصی ندارد. این پدیده، از نخستین مواجهه‌ی انسان با دیگری دینی شکل گرفته است. یعنی از روزی که انسانِ دین‌دار با کسی روبرو شد که باورداشت‌ها و مناسک مذهبی متفاوتی دارد. در جهان اسلام نیز گفت‌وگوی میان مسلمانان و غیر آن‌ها از همان زمان نزول وحی آغاز شد. بیراه نیست اگر بگویم که قرآن کریم یک متن با پیام متعالی است که مبتنی بر گفت‌وگو با ادیان دیگری نازل شده و راه و رسم گفت‌وگو را نیز تعلیم می‌دهد. در سنت و سیره‌ی پیامبر و امامان معصوم بویژه امام رضا (علیه‌السلام) نیز گفت‌وگو با پیروان ادیان دیگر وجود دارد.وی ادامه داد: با این حال، گفت‌وگو به مثابه یک کنشِ سازمانی و یا به مثابه یک فعالیت آکادمیک عمر چندانی ندارد. در طول تاریخ، گفت‌وگوها همواره هدف واحدی را دنبال نمی‌کرداند. نخستین گفت‌وگوها بیش‌تر سویه‌هایی مجادله‌ای داشت. به این معنا که بر تمایزات هویتی تاکید دارد و دال مرکزی آن‌ها خودحق‌پنداری و دگرانکاری بود. این مدل از گفت‌وگوی بین ا دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 57 تاريخ : شنبه 9 دی 1402 ساعت: 21:45

تاريخ : یکشنبه بیستم فروردین ۱۴۰۲وقتی سازمان جهانی بهداشت آغاز پاندمی کرونا (کووید 19) را حدود سه سال پیش اعلام کرد، حیات دینی در امریکا دستخوش تحولی عظیم شد. بسیاری از تحلیلگران این دغدغه را داشتند که آیا با کرونا و بسته شدن موقت کلیساها و سایر عبادتگاه‌ها حضور فیزیکی افراد رو به کاهش خواهد گذاشت؟ آیا بسیاری از افرادی که با کرونا حضور فیزیکی خود را در مراسم مذهبی متوقف کردند، پس از رفع محدودیت‌ها دوباره به گردهمایی‌های دینی و مذهبی بازخواهند گشت؟ آیا با ارائه گسترده خدمات مجازی دامنه جغرافیایی جماعت دیندار به ویژه جوانان افزایش یافته و اجتماعات دینی مخاطبان جدیدی جذب خواهند کرد؟ بنابر گزارش مرکز تحقیقات پیو، گروه مشخصی از امریکایی‌ها به صورت مجازی یا حضوری در طول دوران پاندمی کرونا در مراسم مذهبی شرکت کرده‌اند، اما به هرحال درصد مشارکت حضوری کمی کمتر از قبل است.نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مشارکت فیزیکی در خدمات مذهبی از سال 2019 قبل از شیوع کرونا و کووید 19، اندکی کاهش یافته است. سهم بزرگسالان امریکایی که می‌گویند معمولاً حداقل یک بار در ماه در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، نسبتاً کاهش یافته است (کاهش 3 درصدی از 33 به سی). در این بازه زمانی و از هر پنج امریکایی تنها یک نفر نسبت به قبل از پاندمی کمتر مشتاق حضور فیزیکی در مراسم است.مرکز تحقیقاتی پیو از تابستان 2020، پنج نظرسنجی انجام داده است که در آنها از بزرگسالان امریکایی پرسیدیم که آیا در ماه قبل حضور فیزیکی در مراسم مذهبی داشته‌اند یا به طور مجازی (از طریق پخش آنلاین یا تلویزیون)؟در اولین نظرسنجی در ژوئیه 2020- زمانی که بسیاری از کلیساها، کنیسه‌ها، مساجد و سایر عبادتگاه‌ها حضور را محدود کرده یا حتی متوقف کرده بودند- دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 96 تاريخ : يکشنبه 27 فروردين 1402 ساعت: 12:17

تاريخ : پنجشنبه بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۱علی مهجوربی‌اختیار شروع به گریه کردم. دوستی من با مسعود دیانی دومین دههٔ خود را پشت سر گذاشته و وارد سومین دهه شده است. با او بیش از هر دوست دیگرم بحث و چالش داشته‌ام. هر وقت در کنار هم بودیم با هم در کشاکش دو دیدگاه متعارض بودیم. گاه به توافق رسیده‌ایم و گاه نه. اصلاً دوستی‌مان با بحث کردن شروع شده است؛ با جدالی بر سر چند و چون تلقی‌مان از دین یا شاید از ایمان دینی. بعد از آن نخستین دیدار، تا یکی دو سال تقریباً منظم هر هفته او را می‌دیدم و دربارهٔ همه‌چیز گفتگو می‌کردیم. سال‌های پس از 1380 بود و دین و فرهنگ و سیاست هر روز برایمان موضوع تازه‌ای پیش می‌نهادند تا درباره‌اش گفتگو کنیم. بعدها که ازدواج کرد و پس از مدتی هم در قم سکنا گزید، دیدارهایمان بیشتر و بیشتر شد. دانشگاه ادیان و مذاهب ما را در یک رشته و یک راه قرار داده است و موضوع‌های مشترک زیادی در هر محفلی که یکدیگر را می‌دیدیم وجود داشته تا تأملاتمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. من و او در رشتهٔ دین‌پژوهی تحصیل کرده‌ایم. سال‌های اخیر اما کمتر هم را دیده‌ایم و کمتر با هم سخن گفته‌ایم. بعد از حضور او در سیما، معمولاً برنامه‌هایش را دیده‌ام و در ذهنم با او سخنن گفته‌ام. گاه در ذهن با او بحث کرده‌ام و گاهی آفرین تقدیمش کرده‌ام.این مقدمه اما، نه به جهت بیان خاطرات است، بلکه بدان جهت است که بگویم، خوب می‌شناسمش؛ (هنوز نمی‌توانم با فعل ماضی از او بگویم) خوب با روحیات و احساساتش آشنا هستم و به خوبی می‌دانم که چگونه درباب هرچیزی و هرکسی می‌اندیشد. در بیان باورهایش صریح‌اللهجه است و آنچه را که درست می‌پندارد به تعجیل بیان می‌کند. بارها با او در باب این ویژگی‌اش گفتگو کرده‌ام و بارها با هم دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 116 تاريخ : سه شنبه 1 فروردين 1402 ساعت: 22:21